Japanese

Det var ett tag sedan jag studerade japanska! Eftersom min dator var borta och allt... men nu så har jag ju som ni ser fått tillbaka den! Då är det bara att sätta igång med japanskan! ;'D
Jag kan alla hiragana*, en liten del av katakana*, och några kanji*!

Japanska är indelat i tre alfabeter.
1) Hiragana - 5 vokalljud (a, i, u, e, o) - Hiragana återger grammatiska ändelser och inhemska ord för djur och växter med mera. Hiragana kombineras i skrift med kanji, där blandningens proportioner kan variera, beroende på vem som skriver och vilken typ av text det rör sig om. En barnbok innehåller till exempel övervägande hiragana.

2) Katakana (Stava utländska namn, osv) - Katakana används främst för att stava lånord som fortfarande uppfattas som utländska. Det används även som ett slags kursivering och för att ersätta vissa kinesiska kanji för ord, som ursprungligen lånades in med skriften från Kina och fortfarande kan skrivas med kanji, men numera anses för avancerade. Katakana används också till att skriva namn av olika slag.

3) Kanji (Från kinesiskan) Kanji är ett skriftspråk av betydelsebärande kinesiska teckenKanji är ursprungligen inlånade från kinesiskan i olika omgångar och varje tecken kan därför ha en eller flera betydelser och ofta flera uttal.

Kanji är gaaanska (inte jätte, det gäller bara att komma ihåg vad tecken betyder helt enkelt ;'D) svårt!! TT-TT måste jobba på håååårt!! Fighting! hihi ♥

~ när det gäller mina språkkunskaper, kan jag ett antal språk! Både genom tal, text, och skrift!
Alltså - kan jag läsa, skriva, och tala japanska, koreanska, arabiska, engelska och svenska.
Det har jag nämnt i min f.d blogg också. <:
yes, yes, I am proud!! ^-^ hihi! Men oj, jag glömde helt bort mig i inlägget! Ska plugga japanska nu! Puss puss ^-^

Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback


RSS 2.0